Wat is social media marketing?
Social media is tegenwoordig niet meer weg te denken uit ons digitale leven. We liken, delen en taggen wat af. En met we bedoelen we ook jouw doelgroep. Een mooie kans voor jou om de interactie met je doelgroep aan te gaan op bijvoorbeeld Facebook, LinkedIn, YouTube, Pinterest of Instagram. Social media is zowel inzetbaar voor B2C als B2B markten en hierdoor uitermate geschikt om jouw doelgroep te bereiken.

Social media marketing is simpel gezegd de overkoepelende marketingtechniek waarbij je social media inzet om jouw online doelen te behalen. En zoals je kunt raden doe je dat best op een doordachte manier. Alleen zo creëer je de juiste content en weet je hoe je het beste op social media kunt adverteren.

Waarom kiezen voor social marketing?
Een van de grote voordelen van social media is het enorme potentiële bereik. Dit biedt volop kansen om jouw doelgroep te bereiken en aan je te binden. Mits je een doordachte social marketing strategie hanteert waarin je rekening houdt met de customer journey en zowel je doelen als doelgroepen scherp in beeld hebt.

Belangrijk, want ga je voor interactie, meer naamsbekendheid of meer sales? En in wat voor soort content is jouw klant eigenlijk geïnteresseerd? Relevante zaken waarmee het succes van je social media marketing valt of staat.

Social marketing is geschikt voor doelen zoals:

Vergroten van naamsbekendheid
Kennis over producten of diensten over te dragen
Traffic naar je website te genereren
Interactie met je doelgroep aan te gaan
Meer verkopen te realiseren/ leads te creëren
Als webcare kanaal om vragen en klachten te behandelen
Essentieel dus dat je van tevoren nadenkt wat je eigenlijk wilt bereiken. Want social media lukraak inzetten is als schieten met hagel. Ongetwijfeld niet de effectiviteit die jij nastreeft in je online marketing activiteiten.